100 години коледна магия с Coca-Cola

100 години коледна магия с Coca-Cola

В година, в която малко неща изглеждат нормални, стабилни или успокояващи, има нещо, на което със сигурност можем да разчитаме – Coca-Cola отново празнува и споделя магията на Коледа.

 

Тазгодишният празничен сезон е особено специален за Coca-Cola, защото отбелязва 100-годишнината на коледните реклами на марката. От Дядо Коледа на Хадън Съндблом до полярните мечки и камионите от „Празниците идват“, коледните реклами на Coca-Cola очароват света повече от век.

 

През годините коледните кампании на Coca-Cola се развиват заедно с променящите се времена, отразявайки културни тенденции и исторически събития. Новата коледна кампания показва колко е важно да бъдем с близките си, дори ако не можем да бъдем заедно физически. Наречена „Писмото“, кампанията отразява нашия дух и напомня, че най-ценният подарък, който можете да дадете тази Коледа, сте самите вие.

 

 

 

Как започва всичко

 

Днес Coca-Cola продължава да отразява случващото се в обществото, но без да пропуска какво може да научим и от миналото. За да разкаже тази специална коледна приказка, архивният екип на Coca-Cola ни връща там, където започва всичко – Бурните 20 години (от 1920 г.).

 

По това време Coca-Cola е много популярна, но все още е предпочитана основно през лятото. За да стимулира продажбите през по-студените месеци, Арчи Лий от рекламна агенция D’Arcy измисля нов слоган - „Жаждата не познава сезон“ и създава първите реклами с участието на Дядо Коледа. В онези дни добрият старец изглежда много различно. От края на 19-и век той е представян като много строг и мрачен, а понякога дори и като елф.

 

През 1930 г. Coca-Cola започва да представя различна, по-жизнерадостна интерпретация. Рисунката на художника Фред Мизен на мъж, облечен като Дядо Коледа, който пие Coca-Cola до фонтан, е далеч по-весела, но все още не изобразява Дядо Коледа като самостоятелен персонаж.

 

Дядо Коледа на Хадън Съндблом

 

Истинската трансформация на образа е през 1931 г., когато D’Arcy възлагат новата серия от коледни реклами на Coca-Cola на илюстратора Хадън Съндблом. Той иска Дядо Коледа да бъде „истински“ човек – топъл, весел, приятелски настроен, дори леко закръглен.

 

 

 

Съндблом се връща към скандинавските си корени и представата за Свети Никълъс, за да създаде новия Дядо Коледа, който прави своя дебют през 1931 г. Произведенията на Съндблом са толкова успешни, че картините му остават в центъра на коледните реклами на Coca-Cola в продължение на 33 години. Превръщат се в едни от най-ценените експонати в колекцията от произведения на изкуството на Coca-Cola и са изложени по целия свят, включително в Лувъра в Париж. Картините са толкова емблематични, че мнозина вярват, че Coca-Cola е „измислила“ Дядо Коледа. Според архивния екип на Coca-Cola – те просто изобразяват начина, по който мислим, че той изглежда.

 

Картините на Съндблом са едни от най-внимателно изработените изображения в историята на рекламата, придържайки се към строга цветова схема и с включени едва по няколко думи. Защо това е така? Легендарният председател на Coca-Cola по това време – Робърт Удръф, страстно настоява рекламите на Coca-Cola да разказват история.

 

В изображенията има очарователни истории, ако се вгледате достатъчно внимателно. Например, докато Америка се готви за война през 1943 г., Дядо Коледа може да бъде видян да подкрепя американските войници с чувал за играчки през рамо, съдържащ военни облигации. Когато войната свършва, празничната реклама от 1945 г. отразява емоцията от завръщането у дома, показвайки как Дядо Коледа влиза в дом с приветствена нота и Coca-Cola в ръка. Тъй като Дядо Коледа винаги е синоним на подаръци и играчки, рекламите отразяват и модерните и актуални тенденции при играчките, показвайки еволюцията от дървени играчки през 30-те години до електрически влак и хеликоптер през 1964 г.

 

 

 

Тези развиващи се културни елементи в картините на Съндблом запазват място на коледните реклами на Coca-Cola в съзнанието на обществото. Хората, изучавали подробно изображенията, дори забелязват, че коланът на Дядо Коледа е обърнат в едно от тях. Това се случва, защото Съндблом започва да се използва като жив модел и прерисува отражението си от огледалото.

 

Бели мечки и коледни камиони

 

През 1993 г., когато полярните мечки на Coca-Cola правят своя телевизионен дебют, се ражда нова коледна звезда. Всъщност белите мечки не са съвсем нов образ, тъй като Coca-Cola ги използва за пръв път във Франция през 1922 г. Сценаристът и режисьор Кен Стюарт ги анимира за телевизията, а през 2013 г. легендарният филмов режисьор Ридли Скот добавя и своя щрих. Той режисира късометражен филм „Снежна мечка“, който предава усещането, че присъстваме истински с нашите семейства по Коледа.

 

През 1995 г. коледните камиони на Coca-Cola са пуснати в САЩ. С мигащите си светлини, очарователния зимен пейзаж и незабравимата мелодия „Празниците идват“, камионите бързо се превръщат в разпознаваем символ на Коледа в много страни по света. Те използват и наследството на коледната история на Coca-Cola, като Дядо Коледа на Съндблом украсява камионите отстрани. На някои пазари изследванията показват, че много потребители свързват появата на камионите на Coca-Cola с истинското начало на празничния сезон.

 

Традицията продължава

 

Днес, през 2020 г., новата глобална коледна кампания на Coca-Cola – „Писмото“, стартира със сърдечното послание „Тази Коледа най-ценният подарък си ти“. Посланието отговаря на днешното време и отразява коледното наследство на Coca-Cola, като дава усещане за приемственост. Познатите елементи, които хората винаги свързват с Coca-Cola и Коледа, са там - семейството, да присъстваш истински, да оцениш момента, да се замислиш. За повече от 100 години Coca-Cola изгражда богатство от спомени за Коледа – една дълбока връзка, тясно вплетена в обществото, съвременната култура и семейните традиции. Това е наследство и вълшебна връзка между Coca-Cola и Коледа, която със сигурност ще продължи и за поколенията напред.

 

Коледната кампания през 2020 г.

 

Режисиран от носителя на Оскар, Тайка Уайтити и създаден от Wieden+Kennedy London, филмът разгръща магията на Коледа в изпълнена с надежда приказка за безусловната бащинска любов и пътешествието на един баща, за да сбъдне коледната мечта на дъщеря си.

 

 

 

Елиза Грънчарова, Директор „Маркетинг“ в „Кока-Кола България“, сподели: „Coca-Cola традиционно се свързва с Коледа и през последните десет десетилетия е създала запомнящи се кампании по целия свят. Тазгодишната кампания следва тази традиция и използва много от елементите на нашите емблематични празнични кампании. Сред тях са създаденото от Съндблом изображение на Дядо Коледа и коледния камион, носещи приповдигнато послание за надежда и оптимизъм. 2020 г. беше странна и безпрецедентна година за много от нас и този празничен сезон също е малко по-различен. Новата кампания на Coca-Cola цели да обедини и да вдъхнови хората. Кампанията отразява и истинската магия на Коледа - по-голямо признание за близките ни хора, чувство за заедност и преди всичко необходимостта да присъстваме истински тази Коледа – независимо дали виртуално или физически.“