Добрият лидер е този, който изгражда добър екип, твърдят мениджърите на "Кока-Кола" в интервю за сп. „Мениджър”

- Какво е да работиш за най-известната марка в света? 

СВЕТОСЛАВ АТАНАСОВ: Моята кариера стартира в "Кока-Кола Хеленик" преди 18 години и нямам сериозна база за сравнение. През тези години не съм имал желание да си търся друго място, което значи, че работата тук ми доставя удоволствие.

- Имаше едно изследване, че е полезно човек да си сменя работата през определен период от време.

СВЕТОСЛАВ: Аз го интерпретирам така - човек не трябва да спира да учи и да бъде любопитен, непрекъснато да е отворен към новото, да поглежда към работата си от различна перспектива. В "Кока-Кола" това се случва постоянно и няма недостиг на предизвикателства, самият аз съм си сменял позицията почти на всеки 2-3 години. 

СТОЯН ИВАНОВ: И аз, подобно на Светослав, съм започнал от много по-ниско ниво в "Кока-Кола България". Отне ми 12 години, за да стигна от финансов анализатор до нивото, на което съм в момента, като съм променял позицията си на всеки 2 години. "Кока-Кола" дава шанс да се развиваш в посоката, която си избрал, и със скоростта, която ти приляга. Това привлича много талантливи хора при нас и средата взаимно ни обогатява.

- Четох, че това е най-желаната компания за работа сред младите в България.

СТОЯН: Неслучайно. В моя екип има уникални хора, от които аз се уча постоянно. За мен е удоволствие да ходя всеки ден на работа.

СВЕТОСЛАВ: За нас е голяма гордост и отговорност, че за младите хора в България ние сме предпочитан работодател и виждат нашата компания като добра възможност за развитие.

- Какви качества търсите в хората, които приемате да работят при вас?

СТОЯН: Позитивното отношение е най-важното. Това е основна част от философията на бранда и на системата ни. Търсим хора, които държат на качествените отношения, защото експертизата се научава, но характерът е устойчив. Нужен е, разбира се, и изявен елемент на предприемчивост и инициативност.

СВЕТОСЛАВ: Отношение за нас означава да работиш все едно ти си собственик на този бизнес. Освен това човекът трябва да има желание за учене и развитие и да е ориентиран към постигане на резултати. Трябва да бъде комуникативен, да работи добре с хората. В бързооборотен бизнес като нашия една неизпита бутилка днес не означава две изпити утре. Продаваме над 500 милиона бутилки на година в България и имаме контакт с огромен брой потребители, а търговците ни посещават 6000 обекта на ден. Общуването с хората е ключова част от това, което ни прави различни и ни помага да се развиваме като бизнес и компания.

- "Кока-Кола" не е ли една консервативна компания, как може да се проявят инициативността и предприемчивостта на отделния служител?

СТОЯН: Компания на 130 години категорично е основана на традицията, но светът, в който живеем, е много динамичен и иновациите са изключително важни за всеки бизнес. Ако искаме да сме адекватни, трябва да работим с тази скорост. Това изисква всеки по веригата в организацията да дава идеи. Мина времето, когато един човек може да е двигател, а всички останали - само изпълнители.

- Кой роди идеята за класическите бутилки с български шевици?

СТОЯН: Идеята се роди след усилена работа на маркетинговите ни екипи и агенциите, с които работят. Успехът на тази идея е пример, че екипната работа в нашата система е от есенциално значение за развитието както на марките, така и на бизнеса и дори на сектора ни. Вложихме много усилия да облечем иконичната си стъклена бутилка в шевици, защото нашето богато културно наследство не е понятно за централния ни екип в Атланта например. Успяхме да ги убедим, че красотата и местната символика на етнографските ни мотиви ще превърнат идеята в ексклузивна лимитирана серия. Направихме нещо запомнящо се и отличително за страната и бутилките ни, облечени в шевици, постигнаха фурор не само в рамките на България, но и далеч извън нея.

Винаги сме търсили връзка с българското и сме се старали страната ни да има забележима роля в историята на "Кока-Кола". България не е най-големият пазар, но има много видима роля в нашата система, защото можем да се конкурираме с идеи и иновации, от които колегите ни по света черпят опит.

СВЕТОСЛАВ: България има различно място на картата на "Кока-Кола" и с доста други иновации. 

У нас се намират и центровете за споделени услуги в сферата на човешките ресурси, финансите, бизнес системите. Центърът за споделени услуги Coca-Cola European Partners също е в България и обслужва Великобритания, Франция, Германия и Испания.

- Защо идват тук тези компании?

СВЕТОСЛАВ: Първо, тук намират качествени млади хора с езици, с познания в нужните области. За българите работата е ценност и хората гледат на нея отговорно. С всяко ново поколение и в различните държави това се променя. Разбира се, имат значение и по-ниските разходи - наем, заплати, консумативи. България вече има такова позициониране на европейски център за споделени услуги за много световни компании.

СТОЯН: Тук е моментът да споделя, че скоро ще анонсираме и откриването на първия ИT център на The Coca-Cola Company у нас, който ще разработва програми и ще обслужва държави от глобален мащаб.

- И въпреки добрите условия, които България предлага, няма опашка от инвеститори тук. Защо?

СВЕТОСЛАВ: Не съм сигурен, че няма опашка. Виждам, че има инвестиции и раздвижване. Има интерес към България, хотелите в София отбелязват двуцифрен ръст, и то не само заради туристите. Продължават да се строят международни вериги хотели. Има много хора, които пътуват по бизнес. Но пред България има предизвикателства. От една страна, макар общата безработица да е едва 6%, сред младите тя е двуцифрено число. От друга, има недостиг на работна ръка. Проблемът е с квалификацията. Например за подобни на нашия центрове за споделяне са нужни хора с езици. Хората не достигат и същевременно не излизат подготвени от образователната система.

- Какво куца на образованието ни?

СВЕТОСЛАВ: Университетите трябва да правят програмата си така, че да връзват по-добре теорията с практиката. Образователните програми, които ние подкрепяме, канят колеги от бизнеса да запознаят студентите с практиката. С подобна насоченост са и стажантските ни програми, искаме да покажем възможности пред младите хора, а дали ще работят за нас - това е техен избор. Имаме позиции, където имаме нужда от специалисти със средно образование. Но училищата не ги "произвеждат", липсва професионално средно образование за техници, работници на производствена линия… Тази година съвместно с гимназията в Костинброд създадохме първата паралелка за производство на алкохолни и безалкохолни напитки. Възнамеряваме да направим и стипендиантска програма. Другото предизвикателство, което срещаме, са икономически неактивните млади хора. С партньорите ни от "Джуниър Ачийвмънт България" реализираме образователната програма "Дай старт на успеха", която освен познания за личностно развитие и развиване на бизнес умения цели да вдъхнови учениците за професионална реализация, така че да могат да водят пълноценен живот.

- А добър партньор ли е държавата на бизнеса?

СТОЯН: Бизнесът на "Кока-Кола" в България е сред най-успешните бизнеси на компанията в Европа. Имали сме предизвикателства през годините, но намираме конструктивност от страна на администрацията и институциите. Не сме срещали затворени врати.

СВЕТОСЛАВ: Въпросът е да погледнем на проблемите като на предизвикателство и да ги решим. Откакто системата на "Кока-Кола" работи тук, само инвестициите и капиталовите ни вложения са над 600 млн. лева. Бизнесът ни е успешен.

- Явно дипломатичността е едно от качествата на добрия мениджър, какви са другите?

СТОЯН: По-скоро търсенето на добри решения.

СВЕТОСЛАВ: Крайностите не помагат, това е сигурно. Добрият лидер е този, който изгражда добър екип, а това става с умело балансиране. Това включва и разбирането на различни профили хора и оценяването на разликите между тях. Но първото най-важно качество не само за мениджъра, за всеки човек, е да знае какво иска да постигне. Да знае посоката, да има цел. След това трябва да си направи стратегия да стигне дотам. Всичко останало е работа с хората. Трябва да инвестираш внимание в тях, да даваш шансове, за да развият способностите си и да бъдат въвлечени в целта. Един лидер трябва да умее да слуша, да си държи очите и ушите отворени. Само така може да бъде адаптивен.

СТОЯН: Много е важно да успееш да се обградиш с най-добрите хора и да им дадеш доверието си. Добрата атестация за всеки мениджър е, когато работата върви еднакво добре, независимо дали той е в офиса.

- Не трябва ли шефът да знае повече от всички?

СТОЯН: Това би означавало, че има голям проблем или с лидера, или с екипа.

- С какво не бихте направили компромис?

СВЕТОСЛАВ: Имаме няколко ценности, които се появиха в тежките за бизнеса години 2009-2010 и ги формулирахме съвместно с нашия екип. Те са: грижа за хората, автентичност, да успяваме заедно с нашите клиенти, стремеж към съвършенство и качество. Впоследствие тези ценности се възприеха от всички в системата на "Кока-Кола" в България.

СТОЯН: Аз не се примирявам с негативно отношение между колегите. Не е възможно да работиш качествено и вдъхновено в среда, която потиска идеите ти. При нас никоя идея не е глупава, може да обсъждаме всичко, включително самия мениджмънт. Сред добрите практики на мениджъра е да може да чуе критиките и към самия себе си.

СВЕТОСЛАВ: Да, голямото его не развива хората.

- Вероятно е нужна голяма доза амбиция, за да си успешен мениджър?

СТОЯН: Амбиция и дори саможертва в някои моменти. Имало е периоди, в които е трябвало да науча страшно много за съвсем кратко и съм жертвал дори личното време, за да се справя.

СВЕТОСЛАВ: Не става без усилия и старание, без посягане на част от личното си време. Но въпросът е дали го приемаш като жертва.

СТОЯН: Когато имаме неотложни задачи и попитам Светльо дали ще работи в събота или неделя, той ми отговаря: "Ще работя, защото това е почивният ми ден и мога да правя каквото си искам!".

- Как компанията ви се справя с модата на здравословното хранене, която отрича продукти като вашия?

СТОЯН: Това е тема, която е от изключителна важност за нас и приоритет във всичко, което правим. Ние следим какви са тенденциите и отговаряме както на тях, така и на нуждите на потребителите ни. Именно затова за нас е важно да се знае, че компанията ни не е само продуктът Coca-Cola. Това е нашата легендарна напитка и любима марка, чийто вкус винаги ще бъде търсен от потребителите, но в портфолиото ни вече има и тепърва ще има други видове напитки, подходящи за всеки етап от деня и за всеки хранителен режим.

Приемането на захар в умерени количества не е вредно, но прекаляването с нея не е полезно за никого и тя, както и солта и мазнините, е едно от хранителните вещества, които трябва да бъдат ограничавани. Стимулираме умерената консумация чрез изцяло нова политика - налагане на варианти на съществуващите ни марки, но без или с ниско съдържание на захар, намаляваме размера на опаковките на оригиналните ни продукти със захар и развиваме нови категории напитки. До 2020 г. ще намалим с близо 20% общото калорийно съдържание на цялото ни портфолио в България и с над 15% на газираните ни напитки в съответствие с препоръките на СЗО и ангажиментите на UNESDA. Дотогава 60% от цялото ни портфолио ще се състои от нискокалорични или варианти изцяло без захар.

СВЕТОСЛАВ: Ние работим за това потребителят да е информиран какво консумира.

СВЕТОСЛАВ АТАНАСОВ започва работа като стажант маркетинг в "Кока-Кола ХБК" през 1999 г. За 18-годишната си кариера в компанията той успешно проправя своя професионален път, а през 2014 г. става изпълнителен директор на "Кока-Кола ХБК България". За първи път в 25-годишната история на компанията българин заема тази позиция.

СТОЯН ИВАНОВ е завършил финанси в УНСС. Работи в "Кока-Кола България" от 2005 г., първоначално на позицията финансов анализатор, за да стигне през 2015 г. до изпълнителен директор на компанията за България, Хърватия, Словения, Босна и Херцеговина. Той е сред най-младите експерти в глобалната система на The Coca-Cola Company, промотиран до толкова висока позиция.

"КОКА-КОЛА БЪЛГАРИЯ" е местното дъщерно дружество на The Coca-Cola Company и отговаря за маркетинга на продуктите на "Кока-Кола", за разработването на нови безалкохолни напитки и за сиропите и концентратите, влизащи в състава на напитките с марка "Кока-Кола". 

"Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани" ("Кока-Кола ХБК") купува концентратите и сиропите за производството на напитките по споразумение за франчайзинг с The Coca-Cola Company. "Кока-Кола ХБК" отговаря и за продажбата на продуктите, отношенията с клиенти и доставчици, реализирането на промоции и дистрибуцията на продуктите. Днес тя има 2 производствени и 7 дистрибуционни центъра у нас.

Годишно компанията произвежда 320 милиона литра напитки и инвестира 53 милиона евро в местни доставчици. Общият принос на "Кока-Kола" за българската икономика е 283 млн. евро, в системата є работят 2100 души.

Coca-Cola е най-известната и най-продаваната безалкохолна напитка в историята, както и най-разпознаваемата и престижна марка в света, създадена през 1886 г. от Джон Пембъртън като лекарство. България е първата страна от бившия социалистически лагер, където започва бутилиране на Coca-Cola през 1965 г. 

През 1992 г. в България се основават местните офиси на "Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани" и на The Coca-Cola Company - "Кока-Кола България" ЕООД.


Автор на текста: Ана Клисарска 

Автор на снимките: Юлиян Донов