Генералният мениджър на Кока-Кола за България, Хърватска, Словения, Босна и Херцеговина, споделя плановете за развитие на бизнеса в България пред списание „Прогресив”

- Г-н Иванов, в последните няколко месеца излязоха много новини около The Coca-Cola Company. Съвсем скоро компанията обяви, че измества фокуса си за развитие на бизнеса в световен мащаб. Бихте ли споделил повече детайли за промяната и плановете ви конкретно за българския пазар?

- Това, с което сме известни не само в България, но и по света, е оригиналният ни продукт Coca-Cola, който винаги през годините е бил приоритетен за нас и развитието на бизнеса ни. Наша отговорност е да се вслушваме и да разбираме добре нуждите на своите потребители на всеки един пазар, защото знаем, че светът около нас се променя, хората се променят и ние също се нуждаем от промяна. Именно поради тази причина предприехме стъпки в посока отговаряне на нуждите на потребителите за по-здравословен начин на живот, за намалена консумация на захар и разнообразие от напитки и вкусове.

Освен добре познатата ни Coca-Cola, от години развиваме и нейни варианти с по-малко или изцяло без захар, поради което този месец ни предстои и много голяма промяна – унифицираме портфолиото от продукти с марка Coca-Coca, за България това са Coca-Cola Classic и Coca-Cola Zero. С тази промяна всичко, от рекламните послания до опаковките, ще премине под един бранд Coca-Cola, който се предлага във вариант с или без захар. Този нов подход за единен бранд затвърждава ангажимента ни към потребителите да допринасяме за техния по-здравословен начин на живот, като ги улесним в избора им между вариантите с марка Coca-Cola, които са съобразени с техните нужди.   

- Кое лежи в основата на този нов подход за единен бранд?

- През всички тези години компанията е търсила начин да се впише в стила на живот и очакванията на своите потребители, като разработва и налага под нова идентичност различни марки с разнообразни вкусове или съдържание на захар. Промяната е съществена, защото за първи път в 130-годишната история на легендарната Coca-Cola, нейната визуална и бранд идентичност ще бъде споделена от всички нейни варианти.

- Очаквате ли това да се отрази положително и на пазара?

- Да, защото с тази еволюция ние поставяме правото на информиран избор в основата на нашата рекламна стратегия. С този нов подход ще разширим наследството на оригиналния ни продукт, а дизайна на опаковките и единната комуникация ще допринесат за утвърждаването на всеки един от вариантите на Coca-Cola. Вярваме, че това ще допринесе и за допълнителен растеж на нашия бизнес.

- Защо предоставянето на информиран избор е толкова важно за вас?

- Потребителите ни по света споделят открито, че търсят ясна и достъпна информация за продуктите, защото искат да са напълно наясно какво консумират, без да се налага да правят догадки. През всички тези години история зад гърба ни, сме се развивали успоредно с техните нужди, залагайки на качествено съдържание и пълна прозрачност.

През 2009 година първи в света въведохме поставянето на таблица с калориите на почти всички наши продукти по света и то върху предния етикет, за да е още по-видимо. Нещо повече, в глобален мащаб активно стимулираме представителите на хранителната и безалкохолна индустрия да направят същото за своите потребители, защото това е правилната и отговорна позиция за всеки един бизнес. Вярваме, че правото на информиран избор води до устойчивост и растеж на бизнеса.

- Продуктите без калории ли стават приоритет за компанията?

- Навсякъде по света консумацията на захар, независимо дали е чрез напитки или храни, е много важна тема за все повече хора. Приемът на умерени количества захар е напълно допустим, но прекаляването не е полезно за никого. Ето защо ние активно търсим алтернативи на своите рецепти. Правим непрестанни изследвания на заместителите на захарта, с което целим да намалим значително съдържанието ѝ в нашите продукти, но да запазим отличителният им и страхотен вкус. Всичките ни усилия в тази посока са съобразени с настоящите препоръки на Световната здравна организация (СЗО), според които дневният прием на захар трябва да представлява не повече от 10% от общата консумация на калории/енергия. Нашата цел е да запазим оригиналния вкус на напитките ни, но те да предлагат и варианти с малко или изцяло без захар. В последните няколко години постигнахме това с 30% от нашите продукти в световен план, като 18 от 20-те ни топ марки вече имат и варианти с малко или изцяло без захар. За потребителите, които не биха се отказали от оригиналните продукти, налагаме нов бизнес тренд с акцент върху малките опаковки. С това целим да насърчим ограничаването на дневната консумация на захар, без да лишаваме потребителя от навиците и любимите му вкусове. На все повече пазари по света това успешно работи, както и в България, където за последните две години има значителен ръст в продажбите на опаковките ни от 330 и 500 мл. В допълнение, по повод 130-ия рожден ден на The Coca-Cola Company, през 2016-а година в България лансирахме нова малка опаковка за дома, а именно 750 мл стъклена бутилка за връщане, която е разработена специално за нашия пазар.

- В България освен Coca-Cola кои други продукти развивате?

- В България имаме разнообразно портфолио от газирани напитки. Coca-Cola е най-разпознаваемата ни марка сред тях, но наши са и Fanta, Sprite, Schweppes. Гордеем се и с портфолиото ни от негазирани напитки, а именно соковете Cappy, студения чай Nestea и водата Банкя. В дългосрочен план за нас е важно да продължим да развиваме богато портфолио от продукти, които да отговарят на нуждите на потребителите и на техния динамичен начин на живот.