Почти в сърцето на града, сред шума, суматохата и силуетите на много хора, това лято в София се появиха два забележителни графита - на аржентинския художник Франсиско Босолети - близо до НДК, и на българския артист BOZKO - до Софийската опера и балет.

Композицията „Вяра“ на Франсиско Босолети изгря върху къщата-музей на Никола Вапцаров в столицата

Двете места, на които се намират новите градски творби, не са случайни. Първото е къщата-музей на Никола Вапцаров, а самата творба е вдъхновена от неговото стихотворение „Вяра“. Второто е задната стена на къща, която гледа към сградата на Операта. Както местата, така и темите на платната са избрани съвсем целенасочено. Тe са част от деветото издание на проекта за градско изкуство Urban Creatures, който тази година търси отговори на въпросите: Крива ли е действителността, в която живеем, уморени ли са крилете на изкуството, което създаваме, трънени ли са аплодисментите, които артистите получават? В центъра на Urban Creatures 2019 е творецът с неговите битки, успехи и разочарования, или накратко #iloveyouhater. И, съвсем естествено се реализира с подкрепата на Sprite.

Защо Sprite и Urban Creatures?

Sprite е бранд, който отдавна е влязъл под кожата на града и живее с оборотите на онези непокорни красиви умове, които търсят и правят промяната. Има нещо наистина изумително в това да градиш послание точно върху големи стени. Да обърнеш представата за стената като ограничение към стената като хоризонт и сцена на нещо ново, различно и въздействащо. Така както го прави Urban Creatures.

Няма начин да не сте ги виждали. Ярки картини върху огромни стени на панелни блокове, училища, калкани на къщи, бетонните фасади на тунели, подлези, канали. Не са точно графити, макар че са най-близо до тях…Големи, цветни, често провокативни, дори агресивни. Но определено въздействащи и то на много нива, защото самите те не са просто образи върху стена. Те са начин на мислене и жажда да живееш своя град по друг начин – извън стените и отвъд границите на всичко.

Наричат ги градско визуално изкуство. Засега. Вероятно защото все още е рано да се определи влиянието, което имат върху хората и околния свят, за да получат по-точно име. Едно е сигурно – никой не може да остане безучастен, когато ги види. Не само защото са големи и в повечето случаи в абсолютен контраст с околната среда. А заради мощното въздействие и посланията, които носят. Защото променят не само местата, на които се намират.

Най-ценното е, че променят начина, по който се възприема градската среда. И влиянието е в две посоки – към хората вътре в града и тези, които са външни за това пространство. Тази мощна, ярка намеса добавя нова, различна стойност към всеки град, прави го по-жив и го зарежда с хапливата свежест на онова специфично бунтарство на младостта, което увлича уличната енергия в нова съзидателна посока. Точно като Sprite.

Градът като галерия на открито

Всъщност огромните картини започнаха да се появяват по стените на София преди няколко години в рамките на фестивала Urban Creatures. Нов облик получи първо бетонното корито на Перловската река. После столичният квартал „Хаджи Димитър“ постепенно се превърна в постоянно действаща галерия на открито. Днес там могат да се видят творби на световноизвестни наши и чужди артисти, сред които NASIMO, MANOMATIC, BOZKO, Sainer и Bezt от Etam Cru, и много други. А най-хубавото е, че това арт пространство фокусира все повече вниманието на хора от цял свят, които идват в София специално, за да видят точно тези творби… Т.е. в едни определени среди нашата столица е известна най-вече с това, че тук се намира точно тази творба на уважаван графити артист.

Сега светът има още две важни причини да посети София – новите творби на BOZKO и BOSOLETTI, и Sprite има го огромна заслуга за това.