Има толкова много дързост, хумор и стил в една бутилка Schweppes, че историята нямаше как да не започва от Великобритания. Това е една от най-старите марки на компанията Кока-Кола, създала не просто страхотни реклами, а цели спасителни острови в годините след Втората световна война.

Кога се появява швепс тоникът, къде са Швепшир и Швепсилвания и какво означава "Schweppervescence"?

Напитката е създадена през 1783 г. от Йохан Якоб Швепе – швейцарски златар и любител химик, открил процеса на карбонизация, при който се смесват вода и въглероден двуокис. Така се ражда първата газирана безалкохолна напитка в света. Йохан основава фирмата „Швепс“ в Женева, но по-късно прехвърля бизнеса си в Англия, където първоначално напитката се използва само като лечебен дар за стомаха. През 1870 г. обаче става достъпно удоволствие за широк кръг от потребители и част от градската култура. Реклама на швепс тоник се появява на ключови публични места в Лондон като Piccadilly Circus.

За съжаление, когато Англия влиза във Втората световна война през 1939 г., марката изчезва от рафтовете. Но не и от рекламата. През 40-те години агенция S.T. Garland създава печатни реклами със слогана "Това, от което се нуждаете, е Schweppervescence". Последното е игра на думи между името на бранда и термина ефервесценция – освобождаването на газове във воден разтвор и пенливостта, която следва. Именно този звук ще бъде претворен в известната реклама "Schhh ... Schweppes" години по-късно. В следвоенно време обаче по-сложният термин ефервесценция е толкова важен за марката, че когато брандът сключва договор с друга рекламна агенция, S.T. Garland отстъпва правата за Schweppervescence срещу заплащане.

Реклама на Schweppes от 40-те години на миналия век, създадена от рекламна агенция S.T. Garland

През 1951 г. агенция Bloxham започва да работи по кампаниите на Schweppes, поставяйки си една цел: рекламата трябва да е уникална и да забавлява. Така агенцията създава Швепшир (Schweppshire) – фантастичен окръг във Великобритания със собствен език, герои и герб.

Вместо продукта, печатните реклами представят „факти“, „статистики“ и „житейски сцени“ от Швепшир. Те носят посланието за един не толкова напрегнат свят, без да са патетични – квинтесенция на непреводимия британски хумор. „Пенсионери, които никога не са имали грип, но са качили Айфеловата кула – 3 %“, гласи една от статистиките за града.

Да рекламираш един продукт, без да включваш неговия образ и точното му име, може да изглежда контрапродуктивно, но именно така Schweppes отправя посланието, че светът може би скоро ще завърне към предвоенния романтичен живот, изпълнен с празничния звук от отварянето на газирана напитка.

Историите за Швепшир излизат в печата в продължение на 14 години, като агенцията разработва и още един измислен свят – нов американски щат, наречен Швепсилвания. Те са също толкова иронични, включвайки характерни за американците послания като любовта им към големите неща.


Швепшир и Швепсилвания вече не съществуват, но напитката, вдъхновила създаването им, продължава да носи това послание: всичко е по-леко, забавно и свежо, когато отвориш един Schhh ... Schweppes.

Е, да – и с повече характер