Компанията Кока-Кола подкрепя усилията на индустрията да осигури на потребителите възможност за по-информиран и здравословен избор за храните и напитките, които консумират. В изпълнение на този ангажимент най-големият производител на безалкохолни напитки в света пробно ще въведе цветово кодирана информация за хранителните стойности в повечето страни от Европейския съюз по-късно тази година. Целта е тази информация да бъде точна, лесна за разбиране и с добра видимост върху етикетите.

Усъвършенстваната система за етикетиране на храните (ENL), разработена през последните 12 месеца съвместно с Mondelēz International, Nestlé, PepsiCo и Unilever, надгражда едноцветната схема, която 500 млн. потребители в ЕС познават добре повече от 10 години. Системата ENL свързва цифрите с цветове, за да отрази точното съдържание на хранителни вещества в една реална порция.

Етикетите ENL ще се появят на някои безалкохолни напитки от портфолиото на компанията Кока-Кола, включително от бранда Coca-Cola, в края на 2018 г. Засега са ясни 7 държави, в които ще има цветово кодирани етикети. Това са Белгия, България, Гърция, Полша, Португалия, Румъния и Испания, като списъкът ще се актуализира периодично. След положителната обратна връзка в няколко потребителски проучвания и серия дискусии за това как трябва да изглеждат етикетите, пробното им пускане на пазара ще изследва как ENL системата се възприема в реалния живот и ще помогне на водения от ЕС процес, който изследва различните възможности за описание на хранителните стойности. Тестовият период ще продължи до 2020 г., след което резултатите отново ще се анализират и оценят.

Компанията Кока-Кола вече има етикети с цветно кодиране на хранителната информация на свои продукти в Ирландия и Великобритания. За останалите страни от ЕС  системата ENL ще бъде идентична – на опаковките ще има обозначена в цветове информация за хранителното съдържание в 100мл.

Доброволното въвеждане на етикетите ENL е поредната стъпка от усилията на компанията Кока-Кола да предложи опростена информация за хранителната стойност, която да помага на потребителите да правят информиран избор. През 2006 г., преди въвеждането на регламента на ЕС, компанията се присъедини към редица фирми за храни и напитки, като започна доброволно да посочва информация за калориите на лицевата част на етикетите на продукти, предлагани в Европа, а след въвеждане на регламента на ЕС увеличи набора си от изисквания.

„Поемаме отговорност да подпомогнем предлагането на здравословни храни в Европа, а това неминуемо включва опростени, разбираеми и съдържателни етикети с хранителна информация, които улесняват потребителите в избора им, без да оставят място за съмнение“– споделя Тим Брет, президент на Кока-Кола за Западна Европа. „Много ни помогна обратната връзка от потребителите и тясното сътрудничество с научните среди, представители на правителства и експерти по храненето. Освен това сме убедени в ползата от оценка на реалното въздействие на тълкувателното етикетиране с цветови кодове чрез опитите, които ще проведем в отделни държави.“

„Етикетите ENL са директен отговор на очакванията на потребителите за възможно най-ясна информация, за да се улесни изборът им на подходящи храни и напитки чрез една усъвършенствана схема, която вече функционира и е позната на 500 милиона души в ЕС“ – коментира Никос Куметис, президент на Кока-Кола за Централна и Източна Европа, и добавя: „Очакваме с нетърпение да стартираме опитите и да продължим конструктивния диалог с всички заинтересовани страни и партньори от индустрията, за да подпомогнем осигуряването на здравословни продукти на европейския пазар.“

Предоставянето на ясна и прозрачна информация за хранителните стойности е едно от множеството усилия, които Кока-Кола предприема на територията на ЕС. Миналата година компанията се присъедини към ангажимента на индустрията да намали с още 10% добавената захар в продуктите си до 2020 г. и в същото време да не продава напитки с добавена захар в над 40 000 средни училища в Европейския съюз. Към момента над 40% от напитките, произвеждани от марките на компанията Кока-Кола в Европа, съдържат малко или никаква захар.

По данни от доклад на Организацията за икономическо развитие и сътрудничество /ОИСР/ за затлъстяването (2017) лесно разбираемото многоцветно обозначение на хранителната информация върху етикета оказва по-голям ефект сред потребителите, отколкото ако се предоставя само хранителната информация. Според доклада броят на хората, които биха избрали по-здравословен продукт чрез цветово кодиране, може да се увеличи с 18%.

Проучване сред 3500 потребители в 7 страни-членки на ЕС наскоро показа, че за 8 от 10 потребители ENL етикетите са лесни за разбиране и помагат наистина да се оценят хранителните стойности. Хората предпочитат цветните пред сегашните черно-бели схеми и информация за отделни порции, показва още изследването.

Още информация за Усъвършенстваната система за етикетиране на храните можете да откриете на https://evolvednutritionlabel.eu/