Щастие и красота в бутилка: през 2017 една от най-вълнуващите кампании на любимата напитка бе вдъхновена от българското творчество


Coca-Cola е любима глобална марка не просто защото следва последователната концепция за щастието и насладата от напитката и насърчава нейното споделяне. Coca-Cola е любима марка навсякъде по света, защото нейното универсално послание успява да бъде в хармония с културата на всяка страна, в която се консумира. Марката в България неведнъж е била новатор в брандинга на най-обичаната безалкохолна напитка. 

През 2017 година една от най-запомнящите се и емоционални кампании на Coca-Cola бе вдъхновена именно от българските народни традиции. За първи път в света компанията представи лимитирана колекция от шест дизайнерски бутилки, които бяха облечена в мотиви от шевиците, характерни за шестте български етнографски области – Пиринска, Тракийска, Родопска, Шопска, Добруджанска и Северняшка. 

Така глобалната компания даде нов живот на българската шевица по ексклузивен и нетрадиционен начин, срещайки своята дългогодишна история и модерен вкус с изящната красота на везаните орнаменти и композиции. И въпреки че кампанията „Събери вдъхновение от България“ продължи в ограничен период от време, тя получи изключителна популярност сред потребителите и в медиите, както и силен отзвук в социалните мрежи – на глобално и местно ниво.

Страната ни не за първи път оставя силен отпечатък в историята на Coca-Cola. Именно при нас се допуска името на легендарната марка да бъде изписано на различен от латиница език. Логото на кирилица постига огромен успех в световен план и полага началото на нова ера в развитието на бранда в различните региони на света. 

Сега лимитираната серия бутилки има още по-силна колекционерска стойност и историческо значение за Кока-Кола в България, защото обединява иконичната стъклена бутилка, лансирана през 1915 г., уникалния надпис на кирилица с история от 1965 г. и непреходната красота на българските шевици. 

Причината за успеха се крие в дълбочината, с която Coca-Cola подходи към проекта. Живеем във време, в което интересът към фолклорните и етническите символи не просто се завръща. Младите хора ги включват в своята модерна идентичност и себеизразяване, но с особена взискателност. Те не искат да копират традициите безразборно, а да ги почувстват в цялата им автентичност и магична сила. Защото всяка шевица разказва история за душевността на предците ни и стремежа им към красота и благоденствие. 

Ето защо с кампанията „Събери вдъхновение от България“ Coca-Cola не просто напипва пулса на най-новите потребителски настроения, превръщайки ги в привлекателен дизайн. Coca-Cola стига до корена на омайния свят на българските шевици, работейки с професионален екип, който селектира изящните везбени елементи за сътворяването на уникалните бутилки. Специален консултант по проекта беше доц. Ана Лулева от Института по етнология и фолклористика с етнографски музей към БАН. Във всеки дизайн тя включва ключови мотиви, характерни за обичаите и празниците в конкретен етнографски регион. Червеният цвят е преобладаващ не само защото е цветът на Coca-Cola – според вярванията на българите това е цветът на здравето, силата и живота.

„Някога е съществувало вярването, че неизвезана бяла риза носели само магьосници, самодиви и други митични същества“, разказва доцент Лулева. „Вярвало се, че ризите на хората трябвало да бъдат красиво и богато извезани, защото така придобивали силата да пазят от „лоши очи“. 

Везането е било любимо занимание на момичетата и жените, които сами са изработвали и украсявали дрехите на всички членове на семейството, както и даровете за близките на бъдещия си съпруг. Бродирайки шевици, те са влагали своите пожелания чрез закодираните символи. 

Ето как една кампания, свързана с българското народно творчество, продължава да носи универсалното значение за Coca-Cola - брандът, който обединява семейството и приятелите, насърчава споделянето и носи послание за щастие. 

Кампанията „Събери вдъхновение от България“ беше представена от едни от най-успешните формации за народни танци у нас – ансамбъл Чинари. Те показаха бутилките, облечени в традиционни носии, носещи духа и символиката на всеки един от етнографските региони на България. 

Бутилки с мотиви от шевици от Добруджа (вляво) и от Пиринския край (вдясно)

Шевица от Добруджа (вляво). Изисканият контраст и хармоничното съчетаване на тоновете е ефект, който жените постигали с естествени растителни багрила, които приготвяли сами.

На бутилката в дясната част на снимката по-горе е изобразен мотив, вдъхновен от декорацията на престилка на лазарка в Пиринския край. За лазаруването момичетата обличали първите си момински дрехи, които трябвало да изтъкат и украсят сами.

Бутилки с мотиви от шевици от Родопите (вляво) и от Северна България (вдясно)

В лявата част на горната снимка присъства бутилка с мотив, вдъхновен от декорацията на женска връхна дреха от Родопите. Празничните връхни дрехи в този край били обточвани със сърмена украса.

Мотивите на бутилката вдясно са вдъхновени от везбената украса на женска риза от Северна България. Там пазвите на женските ризи са били извезани в тъмни тонове със стилизирани растителни мотиви и геометрични фигури.

Бутилки с мотиви от шевици от Софийско (вляво) и от Тракийско (вдясно)

Характерни мотиви за Софийския район (в дясната част на снимката по-горе) са стилизираните растителни орнаменти, четирилистни розети, островърхи звезди, изпълнени в нюансите на червеното.

Вляво е представен мотив, вдъхновен от шевица върху пола на женска риза от Тракийско. Орнаментите представляват стилизиран вариант на „дървото на живота“.