През последните няколко месеца компанията Кока-Кола обяви няколко придобивания и инвестиции.

Сливанията и придобиванията (M&A) могат да бъдат като автобусите от градския транспорт. Чакаш ги цяла вечност и после идват няколко наведнъж. Едно нещо обаче не е съвпадение – ако се вгледате добре, всички тези сделки са част от идеята фокусът ни да бъде върху клиентите.

Превръщайки се в компания с цялостно портфолио от разнообразни напитки, ние вярваме, че е важно да имаме различни подходи. Фокусираме се върху вътрешните иновации, например представянето на нови брандове като Gold Peak и I LOHAS или нови вкусове на съществуващи наши марки. Подкрепяме, пренасочваме и разрастваме успешни брандове от един пазар на друг, например кафето Georgia и международната ни марка студен чай FuzeTea. И търсим потенциални сделки.

Сливанията и придобиванията не са стратегия сами по себе си, а по-скоро ни позволяват да развиваме стратегията си. Макар че фокусът на M&A сделките непрекъснато се развива от гледна точка на обхвата, за да може да предвижда промените на пазара, но и да отговаря на желанията на нашите потребители, мисията на сливанията и придобиванията като фактор остава постоянна.

Big Moves in M&A

M&A сделките изпълняват редица цели, например да запълваме липсите в нашето портфолио от напитки или да навлезем в развиващи се категории. Когато видим малки компании със страхотни брандове, M&A сделките ни дават възможност да ги придобием или да инвестираме в тях – и да създадем стойност, правейки тези марки още по-големи и по-добри, отколкото те вече са.

M&A сделките са и инструмент, с който създаваме възможности в нашата верига на доставки, например решения за нашите съставки или оборудване, или за присъствието ни в интернет. Винаги обмисляме дали инвестиция или придобиване ще е по-добрият вариант за нашата система, за да подобрим ефективността си.

И не на последно място, имаме различни M&A приоритети за всеки регион в света, в зависимост от развитието ни на местно ниво и нашите стратегически приоритети.

Като компания напоследък често говорим за фокуса ни върху новаторски, конкурентни и водещи брандове. Новаторски е бранд, който се появява сега, революционен е и се харесва на потребителите. При M&A сделките обикновено най-добрият избор е бранд, преминаващ към етапа, в който се превръща в конкурент, което означава, че разширява обхвата на разпространението и мащаба си. А това означава, че е на стъпка от това да се превърне в лидер.

Ето и пример – осъзнахме, че BodyArmor е бранд, който вече се налага в сегмента със спортните напитки. BodyArmor се движи бързо от новаторския етап към конкурентния. Започнахме с малка инвестиция в него, която обявихме през август. Това е подход подобен на други сделки, които сме намерили чрез отдела ни „Рискови и нови брандове“ в Coca-Cola North America. Първоначалният миноритарен дял, който имаме в BodyArmor, ни позволява да вървим към бъдеща собственост. Същото направихме и с Honest и ZICO в САЩ, както и с innocent във Великобритания.

Исторически погледнато, някои придобивания не са били успешни, отчасти защото сме се придвижили твърде дълбоко или твърде бързо към интегрирането на компания или бранд в нашата система. Научихме, че инкубирането –  за разлика от незабавното вливане – се оказва по-добър подход, дори да не е единственият такъв.

Освен наскоро представената инвестиция в BodyArmor, обявихме и миноритарна инвестиция в австралийската Made Group, която е известна с продуктите си като студено пресовани сокове и високопротеинови смутита. Партнирахме си с нашата бутилираща компания в региона – Coca-Cola Amatil, за да осъществим инвестицията. Идеята е Made Group да продължи да работи независимо и да избира онези ресурси от системата на Кока-Кола, с които да разширява портфолиото си от нови брандове и продукти.

В други случаи пълното придобиване се оказва правилният подход. През третото тримесечие на годината обявихме няколко такива.

В Австралия закупихме Organic & Raw Trading Co., която произвежда бранда Mojo - напитки с комбуча (т. нар. чаена гъба). Това е първата марка комбуча на компанията и е страхотен пример за това как в бързо развиваща се категория навлиза нов играч. Съществуващият мениджмънт на компанията ще остане на сегашните си позиции и ще управлява бизнеса с независим, макар и свързан с компанията-майка подход, който е сработвал добре в миналото.

Във Франция завършихме и пълното придобиване на Tropico, която дава на бизнеса ни в страната силни основи при негазираните напитки с плодов вкус.

Разбира се, най-голямата новина за този период бе планираното закупуване на Costa. Това също е пълно придобиване, макар и много голямо, което ще даде на Кока-Кола платформа при кафе напитките. На стойност 5,1 млрд. долара това наистина е голяма сделка – всъщност най-голямата за един бранд и втората по големина през последните години.

Това, което получаваме чрез Costa, е платформа, която е нещо повече от бранд. Добавяме нови възможности благодарение на глобалната експертиза на Costa в кафе категорията. Кафето е сложен бизнес – от веригата на доставки до привличането на клиентите и местата за продажба.

Разбира се, имаше много въпроси защо навлизаме в бизнеса с кафенета. Въпросът е добър, а и уместен. Вярваме, че присъствието ни там е важно, за да изградим кафе бранд. Мислете за кафенетата като подход, който ще подпомогне марката и в други канали и формати. Това ни дава много по-силна позиция, от която да продаваме на нашите потребители, включително на клиентите на други хранителни услуги и заведения.

Въпреки размера на Costa подходът ни ще бъде подобен на други сделки. Целта ни е да запазим уникалните способности на Costa, но ще привнесем силата на системата на Кока-Кола.

Правили сме го и преди, например когато купихме AdeS в Латинска Америка, която разшири портфолиото ни от растителни напитки. Получихме нови възможности в тази уникална верига на предлагане и производство. Както и с Costa, AdeS бе правилният избор в правилния момент. Използвахме новите ни възможности с AdeS на нови пазари, въвеждайки бранда и в Европа.

Или вземете Jugos del Valle, която купихме от бутилиращите ни компании в Мексико. Преди Jugos del Valle портфолиото ни в Латинска Америка включваше основно газирани напитки. Нуждаехме се от платформа за негазирани продукти и постигнахме сериозен успех, присъединявайки Jugos del Valle. Бизнесът сега е около пет пъти по-голям от размера му, когато го купихме, и се превърна в регионален лидер в Латинска Америка.

Успехът ни с Jugos del Valle ни подтикна да придобием Santa Clara – компания за млечни продукти, която си пасва добре с платформата на Jugos del Valle. Това показва как M&A сделките могат да бъдат катализатор.

Примерите продължават – със smartwater. Това бе придобиване на бранд, който се превърна в истински успех в няколко страни и региона.

Разбира се, последните ни стъпки в M&A сферата означават допълнителна работа. А това е една от причините зад последните новини около нашия мениджмънт.

Браян Смит става наш президент и главен оперативен директор на 1 януари 2019 г. с водещ фокус върху ускоряване на трансформацията на портфолиото ни. Освен това създадохме нова позиция – президент Глобални рискови вложения, която ще се заеме от Дженифър Ман. Основната задача на Дженифър е да извлече максимална стойност от нещата, които вече сме купили или в които сме инвестирали. Тя ще има множество възможности да влияе върху бъдещите ни стъпки.

Не на последно място, от критична важност е непрекъснато да оценяваме нашето представяне в M&A сферата, за да можем да се учим кое работи и кое не. Имаме отчетен процес, който измерва доколко успешни са сделките спрямо първоначалния план. Конкретни хора отговарят за стратегическата визия и постиженията, които са били цел на сделката. И тези постижения се оценяват редовно.

През последните няколко месеца бяха сключени много сделки в сектора с напитки в цял свят. Следя новините и виждам, че са възможни и други такива.

Но що се отнася до компанията Кока-Кола – трябва ли да очаквате новини за толкова много сделки и през новото тримесечие? Или стратегията ни ще се промени?

Вероятно не. Очаквайте придобиванията да останат важен инструмент, макар и не единствен, Кока-Кола да продължи да работи по стратегията си да се превърне в компания с цялостно портфолио от разнообразни напитки.